Lær å male bark i naturlige nyanser

Barktyper

 

Bilde over taler for seg selv. Bark kommer i et utall av farger og nyanser. Barken fra et enkelt tre er ikke bare én farge, og avhengig av hvilken barktype du skal male, trenger du farger som spenner fra hvitt og svart til brunt og grønt.

Det du finner her er derfor ikke oppskriften på hvordan du maler forskjellige barktyper, men en generell veiledning for å male en brunaktig bark.

 

Tips: Når du skal begynne å male barken, kan det være en god idé å ha bilder av den barktypen du prøver å etterligne, for å se hvilke farger og nyanser den faktisk består av.

Veiledning: Mal naturlig bark med pigmenter og Colour Fix

1. Når du har modellert ditt kunstige tre eller trestubbe og enten håndhugd barken eller laget avtrykk med silikonformer – se hvordan her – er det på tide å male.

Start med å blande en grunnfarge, som du maler hele barkoverflaten med. Ved å starte med å male hele området en farge, sikrer du at hele betongen er malt og har fått Colour Fix – du unngår dermed lettere uhell, som vi kaller de flekkene vi har hoppet over her i Østjylland.

 

Colour fix fargepigmenter - grønn og brun.

 

Som utgangspunkt blandes brun og grønn fargepigment 1:1 i Colour Fix. Hvis du har mer grønn enn brun i blandingen, vil malingen bli mer grønn, og omvendt hvis du har mer brun enn grønn.

Avhengig av barktype kan det være lurt å lage grunnmalingen litt mørkere. På bildet øverst kan man se at alle sprekkene i barken er mørkere enn resten av barken, og det er nettopp i sprekkene at du vil kunne se grunnfargen.

 

Fargeblanding bark

2. Mens du maler grunnfargen, ha et utvalg av tørre fargepigmenter liggende ved siden av. Se på bildet av barken du prøver å etterligne. Er det flere nyanser av brunt? Grønt? Oransje? Grått? Ha disse fargepigmentene liggende ved siden av mens du maler, og mal dem inn i den våte malingen.

Trykk forsiktig de tørre fargepigmentene inn i den våte penselen med grunnfargen og mal dem inn med enkelte strøk. Det er viktig at du ikke bruker penselen gjentatte ganger på samme sted, da du da blander fargepigmentet helt med den våte malingen, og på den måten mister det nyanse- og fargespillet du prøver å oppnå. Skift mellom de forskjellige tørre fargepigmentene du har funnet frem.

 

 

3. Tid for å lysne kantene med dry brush-teknikken. Når grunnmalingen er tørr, er det på tide å lysne de ytterste kantene av barken, slik det naturlig blir påvirket av vind og vær. Dette gjøres ved å ta en våt pensel med din grunnmaling og blande gul farge og hvit farge i penselen. Sørg for å mase pigmentene godt inn i penselen.

Deretter tar du et stykke flamingo eller annet papir du kan male på, og maler penselen nesten tørr – derav uttrykket dry brush. Når det nesten ikke kommer maling av penselen lenger, pensler du forsiktig med lette strøk på barken din. På denne måten blir det kun de ytterste kantene som lysnes. Hvis du ikke synes det får nok farge, kan du eventuelt trykke litt hardere med penselen.

Hvis du finner det nødvendig, kan du gjenta prosessen med en enda lysere nyanse for å skape enda mer spill i barken. Husk at det skal være med enda lettere penselstrøk, så du ikke maler over det du nettopp har malt med dry brush.

 

Fargepigment veiledning

 

Noen trestammer fremstår mer grå enn brune, og da vil det naturlig nok være noen mer gråaktige nyanser du bør jobbe med.

 

TIPS: Synes du ikke at krokene og sprekkene i barken ble mørke nok? Lag en skitten avvaskning! Her dupper du svart eller mørkebrunt maling på figuren og bruker straks en våt svamp til å tørke malingen inn i alle sprekkene og av det ytterste laget på overflaten.

 

Bruk eventuelt litt kjøkkenpapir til å tørke bort det siste malingen. På denne måten får du malt "skitt" i alle sprekkene og krokene, noe som bidrar til den naturlige effekten!